blender что такое mark sharp

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharpuss_auriga

Пакос Чивалдори

UPD: И я как обычно, ошибался 🙂 AutoSmooth в комбинации с Sharp Edge бывает, очень выручает.

Во-первых, он помогает справляться с традиционными проблемами острых граней при режиме отображения SmoothShading. А это офигенно потому, что в большинстве случаев с такой связкой мы и работаем в 3D.

На картинке все это показано. Редим редактирования. На модельку применен Edge Split, синим показаны Sharp Edges, желтым выделены полигоны на которые применили W->Shade Flat
blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

Вот что получилось. Объектный режим.
blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

То есть, понятно как все работает.
В мануале дальше про модификаторы, но это уже нам известно.

Я лично делаю грани бевелом, потому при ретопологии и запекании карт достаточно просто снизить уровень сабдивайда у модели и получаем лоуполи.

Но иногда это вызывает гимор, потому что надо дополнительно пыхтеть над геотмерией, если мы хотим сохранить ее чистой и с квадами.

Поэтому надо попробовать с помощью модификатора Edge Split. По идее, он должен очень сильно облегчать работу, особенно когда надо редизайнить что-то много-много раз.

Источник

Edge Tools¶

New Edge/Face from Vertices¶

Vertex ‣ New Edge/Face from Vertices

It will create an edge or some faces, depending on your selection.

Set Edge Attributes¶

Edges can have several different attributes that affect how certain other tools affect the mesh.

Mark Seam and Clear Seam¶

Edge ‣ Mark Seam/Clear Seam

Seams are a way to create separations, «islands», in UV maps. See the UV Mapping section for more details. These operators set or unset this flag for selected edges.

Mark Sharp and Clear Sharp¶

Edge ‣ Mark Sharp/Clear Sharp

The Sharp flag is used by the split normals and the Edge Split modifier, which are part of the smoothing/customized shading techniques. As seams, it is a property of edges, and these operators set or unset it for selected ones.

Adjust Bevel Weight¶

Edge ‣ Edge Bevel Weight Sidebar region ‣ Transform ‣ Edge Bevel Weight

This edge property, a value between (0.0 to 1.0), is used by the Bevel Modifier to control the bevel intensity of the edges. This operator enters an interactive mode (a bit like transform tools), where by moving the mouse (or typing a value with the keyboard) you can set the bevel weight of selected edges. If two or more edges are selected, this operator alters the average weight of the edges.

Vertices also have a bevel weight which can be edited.

Edge Crease¶

Edge ‣ Edge Crease Sidebar region ‣ Transform ‣ Edge Crease

Edge Slide¶

Slides one or more edges across adjacent faces with a few restrictions involving the selection of edges (i.e. the selection must define a valid loop, see below).

When Even mode is active, this flips between the two adjacent edge loops the active edge loop will match.

Toggle clamping the slide within the edge extents.

Determines the amount of slide performed. Negative values correspond to slides toward one face, while positive ones, refer to the other one. It is also displayed in the 3D View footer.

Lets you propagate the operation to the symmetrical elements of the mesh (if present, in local X direction).

Corrects the corresponding UV coordinates, if these exist, to avoid image distortions.

Usage¶

By default, the position of vertices on the edge loop move as a percentage of the distance between their original position and the adjacent edge loop, regardless of the edges“ lengths.

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

Selected edge loop. ¶

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

Repositioned edge loop. ¶

Even Mode¶

Even mode keeps the shape of the selected edge loop the same as one of the edge loops adjacent to it, rather than sliding a percentage along each perpendicular edge.

In Even mode, the tool shows the position along the length of the currently selected edge which is marked in yellow, from the vertex that has an enlarged red marker. Movement of the sliding edge loop is restricted to this length. As you move the mouse the length indicator in the header changes showing where along the length of the edge you are.

To change the control edge that determines the position of the edge loop, use the Alt-Wheel to scroll to a different edge.

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

Even Mode with Flip enabled. ¶

Moving the mouse moves the selected edge loop towards or away from the start vertex, but the loop line will only move as far as the length of the currently selected edge, conforming to the shape of one of the bounding edge loops.

Limitations & Workarounds¶

There are restrictions on the type of edge selections that can be operated upon. Invalid selections are:

Loop crosses itself

This means that the tool could not find any suitable faces that were adjacent to the selected edge(s). An example that shows this is selecting two edges that share the same face. A face cannot be adjacent to itself.

Multiple edge loops

The selected edges are not in the same edge loop, which means they do not have a common edge. You can minimize this error by always selecting edges end-to-end or in a «chain». If you select multiple edges just make sure they are connected. This will decrease the possibility of getting looping errors.

When a single edge was selected in a single-sided object. An edge loop cannot be found because there is only one face. Remember, edge loops are loops that span two or more faces.

A general rule of thumb is that if multiple edges are selected they should be connected end-to-end such that they form a continuous chain. This is literally a general rule because you can still select edges in a chain that are invalid because some of the edges in the chain are in different edge loops.

Rotate Edge¶

Edge ‣ Rotate Edge CW / Rotate Edge CCW

Rotating an edge clockwise (CW) or counter-clockwise (CCW) spins an edge between two faces around their vertices. This is very useful for restructuring a mesh’s topology.

The tool operates on selected edges or the shared edge between selected faces.

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

To rotate an edge based on faces you must select adjacent face pairs, otherwise Blender notifies you with an error message, «Could not find any select edges that can be rotated». Using either Rotate Edge CW or Rotate Edge CCW will produce exactly the same results as if you had selected the common edge.

Edge Split¶

Edge Split is similar to the Rip tool. When two or more touching interior edges, or a border edge is selected when using Edge Split, a hole will be created, and the selected edges will be duplicated to form the border of the hole.

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

Adjacent face moved to reveal hole left by split. ¶

Bridge Edge Loops¶

Edge ‣ Bridge Edge Loops

Bridge Edge Loops connects multiple edge loops with faces.

Connect Loops Open Loop

Loops connected with open ends.

Tries to connect to a circular loop (where the start and end are merged).

Connects each even count of loops individually.

Merges edge loops rather than creating a new face.

Which edge loop the edges are merged to, a value of 0.5 will merge at a half-way point.

Determines which vertices in both loops are connected to each other.

The number of intermediate edge loops used to bridge the distance between two loops.

Linear, Blend Path, Blend Surface

Smoothness of the Blend Path and Blend Surface.

How much intermediary new edges are shrunk/expanded.

The shape of the new edges. See the Proportional Editing page for a description of each option.

Examples¶

Simple example showing two closed edge loops.

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

Example of the Bridge tool between edge loops with different numbers of vertices.

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

Example using the Bridge tool to cut holes in face selections and connect them.

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

Example showing how Bridge tool can detect multiple loops and connect them in one step.

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

Example of the subdivision option and surface blending with UV’s.

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

© Copyright : This page is licensed under a CC-BY-SA 4.0 Int. License

Источник

Переносим пайплайн Тима Бергхольца из 3dsMax в Blender

На примере кусочка его обучающего видео по созданию меха для 3dsmax от Chamfer Zone.

Тим написал отличный 15 часовой курс по полному пайплайну работы над мехом, который включает в себя весь путь от блокинга до запечки и покраски. Я пересмотрел очень много туториалов, и, субъективно, считаю конкретно этот видеокурс одним из лучших для того, чтобы закрепить ваши навыки и попытаться ответить на существующие вопросы по созданию полностью gameready модели.

В курсе есть одно единственное но: вся работа ведется в связке 3dsMax с прочим софтом, а я уже так привык к блендеру, что снова менять шило на мыло не было никакого желания, поэтому я потратил некоторое время, перепробовал с добрый десяток различных приемов и наконец достиг абсолютно аналогичного результата, который предлагает Тим, и все это силами Blender 2.8.

Дисклеймер: Я не претендую на звание профессионального 3дшника. Более того, для меня это не более, чем хобби. И эта статья — сборник личных заметок, которые, потенциально, могут кому-нибудь помочь. И если хотя бы один человек скажет спасибо — буду считать свою миссию выполненной. =) В своих гифках для упрощения и ускорения работы я использую допиленную модификацию блендера HeavyPoly. За исключением приятных pie-менюшек упрощающих жизнь, она полностью дублирует функционал обычной версии Блендера. Поэтому никаких проблем с совместимостью возникнуть не должно. Если каким-то чудом окажется, что проблемы есть — залетайте в комментарии, попробуем их ликвидировать коллективным разумом, а я затем дополню статью. Я также не буду затрагивать совсем уж базис интерфейса и кнопок; будем считать, что у читателя уже есть стартовое понимание того, как все работает. Погнали.

Я буду использовать много страшных слов, поэтому на всякий случай (вдруг это будут читать совсем новички) пропишу здесь, что будет иметься в виду, чтобы вы не запутались, а я не хоронил описание под десятком пометок внутри текста.

Источник

Using Sharp Edges in blender

blender что такое mark sharp. Смотреть фото blender что такое mark sharp. Смотреть картинку blender что такое mark sharp. Картинка про blender что такое mark sharp. Фото blender что такое mark sharp

A quick tip by Alex Telford.

I’ve found a lot of people add in their subdivision surface and use extra edge loops to sharpen the edges.
This creates an unnecessary amount of polygons.

The correct technique is actually to use sharp edges in combination with the edge split modifier, as discussed in the short video below

59 Comments

I wouldn’t say it was incorrect to use extra edge loops. It’s more controllable, and allows you to create more complex forms. Creasing is definitely a good option too, particularly for very sharp edges.

it definitely is required for some geometry(additional loops) and gives more control.

additional loops are cool for adding details, but creases can save some polygons.
I hope in time we will see normal edge beveling in Blender like in Maya (I need it)

It looks like a good way to reduce the polycount of very complex scenes. But you do not get that *sheen* effect on objects when you use the edge split modifier.
I prefer additional loops and sometimes edge creasing.

You mean «unnecessary NUMBER of polygons». So sick of people using «amount».

Darn, got caught by the blendernation language police :O

While we’re being all needlessly pedantic here.

Here’s the grammatically-correct way to write what you wrote, Jadmin:

Periods are valid in and out of quotation marks. From what I’ve read, outside is the traditional «correct» way of using them in the UK, while the U.S. has largely moved to being inside the quotation as being correct (probably for aesthetic reasons). But, when it comes down to it and as much as English teachers believe otherwise, grammar rules are much only a suggest and it’s really a waste of time to get hung up on them.

While we’re all being needlessly pedantic here, it’s worth pointing out that the punctuation style detailed in your post is peculiar to American English, and is by no means regarded as universally correct. Punctuation in the UK adheres to a rubric that is at once more flexible and more semantically robust than what we’re used to in the US.

Please also make note of the fact that «grammatically correct» does not require a hyphen, and that a double-hyphen is a poor substitute for an em- or en-dash (and that which dash you use will, as usual, vary based on where you are and whose rules you’re following).

Finally, please refrain from conflating proper punctuation with grammatical correctness. They’re different things.

I’m all for cunning linguist, but this is ridiculous ;P

Sorry guys but I’m finding it hard to concentrate on the video knowing that someone has started a sentence with the conjunction «And» as seen here:

«Notice where the periods are located—within the quotation marks. And an English teacher might get on your case about starting your second sentence off so informally.»

Well, this is a particular way to say thank you.

Thanks for the comments guys 😀
Thought I’d mention: extra loops with subsurf is great for getting a clean, beveled look. Edge creases are cool to use for sharpening up corners, and edge split is fantastic for getting a sharp edge without smooth shading over everything.
I use it more for the shading than polycount, but it definitely helps keep the polycount down too 🙂

In short I’m not saying «You have to use this rather than extra loops», but «It’s a cool technique to add to your skill set» 😀
So your all quite right 😀

Actually, I believe this would double the polycount of any marked edge with respect to the renderer. Still better than the presumed tripling you get from loop edges and more than the edge crease. 😉

Since you can apply shading differently across difference faces, I wonder where other uses for this might be.

Regardless of the semantics, thanks for improving my understanding of another component of Blender. 🙂

Thanks 😀
though this technique does not effect the poly-count at all, as poly, refers too the number of faces. it does however increase the number of vertices, but not a substantial amount as to greatly effect render-times.
Using it to control shading is the primary use 🙂
There are a lot of uses, I recently used this technique in the creation of a 5 point safety harness 😀
And your very welcome 🙂

I’m checking blender every now and then and I have always wondered what edge split does, especially that Andrew Price have always demonstrated that it [edge split] is very useful in eliminating render artifacts/weird-shadings.
Thanks very much Mr Telford for the tip and for explaining the basics.

What randomblenderdude said. Plus my thanks, too.

Edge split/sharp edge is an important thing. But you must know, a modern videocard can render many polys very fast. So on a hipoly model the edge split may slow but many polys can fast.

Modifiers can be applied after you see the results are what you want. In some circumstances you’re even forced to apply them.

Awesome, thanks for this Alex. That was one of the modifiers I’ve never used before, now I can indeed add it to my toolbox.

additional loops and sharp edges are differents ways to obtain differents results.

The downside of this is that if you ever have to consider using a different 3D package the sharp edges ‘probably’ wont be compatible.

Indeed, that’s why edge creasing is risky. Edge split on the other hand is very unrealistic on subsurfed meshes in my opinion since it gets too sharp. If seen from a distance it might be good though. That’s why adding more loops is safest if you intend to go highpoly. I don’t see the point in avoiding a few more faces if you’re already using subsurf.

Precisely. The suggested solution works fine for Blender, but I develop a lot of items in Blender for Poser, which has that auto-smoothing thing that you do want for most of the garment but, say, not for a seam. And auto-smoothing creates this absolutely horrible artifact (looks almost like wrong-way verts) that only an extra edge-loop solves.

There are a lot of things in reality that are sharp. When I cut wood to make cabinets the wood is so sharp if you run your hand over it, it will paper cut you like a razor blade. The reason we smooth, bevel, route, or sand down the edges is so everything we pick up or use doesnt cut the user as they use it. Same with glass also. Now maybe in nature things might be smoother but there is still plenty of sharp objects in nature also. A lot of man made things are designed to avoid super sharp edges mainly for the protection of the users, but the smoothing has to be applied by us also or designed to not be sharp. A blade of grass can also cut you like a razor blade so ya there is plenty of sharp things not that i know them all just a few examples.

Alex, you provided a very useful tip. I had tested the «mark sharp» before but it never worked as I expected it too, so it got forgotten. This is going to be tried again tonight on a project I’m working on right now. So thank you. Do you know if a multi-res modifier behaves itself when you mark sharp?

Why somebody’s only comment on your help is «NUMBER NOT AMOUNT» is beyond me. In «some» respects I actually think «amount» might be considered correct, as you probably don’t know at the time how many polys you’re going to be creating when adding an edge loop. Semantics IMO.

More of the same please 🙂

Just had a quick lunchtime try at work (my job has nothing to do with CG!) and it looks like you can’t use edge crease with a multi-res modifier 🙁 It complains about the ordering of the modifiers for some reason.

Now that is a real shame. The more I think about it, the more I remember that this is where I got stuck before. Advice welcome!

Hi Jumbo, Thanks for the comments 😀
Regarding using edge split with multi-res, as you are not editing the base afterwards you can apply the edge split and then use a multi-res.

Just remember as you are editing all the individual verts with a multi-res, you could wind up with some holes in your esh where the edge split was

I didn’t know this technique and might help a lot for some of my particular stylized models. Thanks for sharing sir *tips hat*

So it doesn’t create extra faces, just edges and verts?

Источник

Blender Mark Sharp

Related Searches

Listing Of Websites About blender mark sharp

Posted at: 1 week ago | Categories: FAQs | 429 People Used View Detail

Posted at: 1 week ago | Categories: FAQs | 376 People Used View Detail

Posted at: 1 week ago | Categories: FAQs | 351 People Used View Detail

What Is

Posted at: 1 week ago | Categories: What Is | 415 People Used View Detail

What Is

Posted at: 1 week ago | Categories: What Is | 122 People Used View Detail

Blender mark sharp vs Maya soften/harden edge : blender

Posted at: 3 days ago | Categories: FAQs | 378 People Used View Detail

Edge Tools — Blender Manual

Posted at: 6 days ago | Categories: FAQs | 411 People Used View Detail

Posted at: 5 days ago | Categories: FAQs | 384 People Used View Detail

Posted at: 1 week ago | Categories: FAQs | 281 People Used View Detail

Posted at: 1 week ago | Categories: FAQs | 275 People Used View Detail

Posted at: 2 days ago | Categories: FAQs | 264 People Used View Detail

Posted at: 1 week ago | Categories: FAQs | 257 People Used View Detail

Shade Smooth (Mesh Smoothing) – Blender Knowledgebase

Posted at: 1 week ago | Categories: FAQs | 210 People Used View Detail

Posted at: 6 days ago | Categories: FAQs | 484 People Used View Detail

Sharp Edges Ignored · Issue #73 · KhronosGroup/glTF-Blender-IO

Posted at: 3 days ago | Categories: FAQs | 466 People Used View Detail

Posted at: 3 days ago | Categories: FAQs | 110 People Used View Detail

Edge Split Modifier — Blender Manual

Posted at: 1 day ago | Categories: FAQs | 140 People Used View Detail

Posted at: 2 days ago | Categories: FAQs | 359 People Used View Detail

Posted at: 1 week ago | Categories: FAQs | 357 People Used View Detail

How do I fix smooth shading in blender? – IT-QA.COM

Posted at: 1 week ago | Categories: FAQs | 83 People Used View Detail

Posted at: 1 week ago | Categories: FAQs | 467 People Used View Detail

Posted at: 4 days ago | Categories: FAQs | 420 People Used View Detail

Bookie Woogie: Interview #2: Patricia Newman

Posted at: 1 week ago | Categories: FAQs | 416 People Used View Detail

Right-Click Select — Blender Community

Posted at: 2 days ago | Categories: FAQs | 471 People Used View Detail

Posted at: 6 days ago | Categories: FAQs | 243 People Used View Detail

Источник

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *